licht en kleur

Licht is belangrijk, ook voor de personen met dementie. Voldoende daglicht heeft een positief effect op de gezondheid, dag- en nachtritme en voorkomt eventuele somberheid of depressie. Ook zonder een dure daglichtinstallatie kun je veel doen aan het licht in huis.

Enkele tips hierbij zijn: Iedere dag een half uurtje naar buiten gaan. Maak je favoriete plek waar het meeste daglicht binnen komt in huis. Let bij de aanschaf van de lampen in huis naast de lichtsterkte ook op de kleur van de lamp. Gebruik extra licht (tussen 1000 en 1500 lux) waar het nodig is, bijvoorbeeld eettafel, leeshoekje, kookfornuis. Zorg voor een gelijkmatig lamplicht door kappen te gebruiken en het licht naar boven te laten schijnen in plaats van naar beneden. Maak voor ’s nachts een lichtroute naar het toilet.

Kleur kan ingezet worden als herkenning, een betere oriëntatie en daardoor meer rust. Het is aan te raden met kleurcontrast te werken omdat het zicht van mensen met dementie minder wordt en ze moeilijker objecten van elkaar kunnen onderscheiden. Denk hier bijvoorbeeld aan een lichtschakelaar in contrasterend kleur ten opzichte van de achtergrond. Een bord, glas en bestek in een contrasteren kleur tov de tafel wordt sneller herkend en bevordert de eetlust.

Daarnaast kan een te druk patroon in tafelkleed, behang, vloer, … voor onrust zorgen.

Indien je advies nodig hebt, vraag je best raad aan een ergotherapeut.


bezig met laden