lerend vermogen

Leren blijft mogelijk bij dementie, maar het verloopt anders dan bij mensen zonder dementie (Roy Kessels). Onderzoek toont aan dat mensen met dementie nog (opnieuw) dagelijkse handelingen kunnen leren. Dat versterkt hun zelfvertrouwen, zelfstandigheid en kwaliteit van leven.

Ons geheugen bestaat uit twee delen:

  • Bewust (expliciet) geheugen: feiten, woorden en verhalen.

  • Onbewust (impliciet) geheugen: gewoontes, gevoelens en herkenning van handelingen, sfeer, geur en geluid.

Bij dementie raakt vooral het bewuste geheugen sneller aangetast. Het onbewuste geheugen blijft het langst intact. Daarom werken onbewuste leervormen het best.

Vier effectieve manieren van leren:

  • Foutloos leren: samen handelingen oefenen zonder fouten, met veel herhaling. Fouten zorgen voor verwarring.

  • Associatieleren: nieuwe informatie koppelen aan herkenbare beelden, zintuigen of bestaande gewoontes.

  • Emotieleren: leren lukt beter wanneer iets een sterke, positieve emotie oproept.

  • Leren door beloning: gewenst gedrag positief bekrachtigen, zodat het vaker wordt herhaald.

Belangrijke aandachtspunten:

  • Observeer goed

  • Houd het prettig en ontspannen

  • Sluit aan bij bestaande gewoontes

  • Houd rekening met beperkingen

  • Wees consequent

  • Herhaal steeds op dezelfde manier

  • Corrigeer niet

 

Vraag raad aan een ergotherapeut.


bezig met laden